Z
udziałem posła na Sejm RP Wojciecha Szaramy, Minister
Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał
w dniu dzisiejszym w Gliwicach umowę na modernizację ponad 300 czołgów T-72.
-
Mamy do czynienia z kolejnym milowym krokiem do odbudowy potencjału polskiej
armii - mówił w Gliwicach premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości
podpisania.
W
dniu dzisiejszym, w Zakładach Mechanicznych „Bumar-Łabędy” Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał umowę na
modernizację ponad 300 czołgów T-72. Koszt inwestycji to niemal 2 miliardy
złotych.
Drodzy pracownicy, to przede
wszystkim ogromna radość, że udało się dopiąć tę umowę, która daje możliwość
rozwijania naszych umiejętności i utrzymania miejsc pracy tutaj w Gliwicach dla
ponad tysiąca pracowników, kooperantów, dla firm które współpracują z Zakładami
Mechanicznymi Bumar-Łabędy – powiedział premier Matusz Morawiecki.
Przypomnijmy,
iż na prośbę szefa zakładowej „Solidarności” ZM „Bumar-Łabędy”, w lutym br. w
sprawie modernizacji czołgów T-72 interpelował poseł Wojciech Szarama. Jak
czytamy w złożonej wówczas interpelacji poselskiej:
Od
wielu lat gliwicki Bumar-Łabędy boryka się z problemami wywołanymi z powodu
braku dużych zamówień dla wojska. Podczas gdy jeszcze 10 lat temu firma
zatrudniała ponad 3 tysiące osób, dziś jej załoga liczy około 850 pracowników.
W ostatnich latach Bumar-Łabędy zajmuje się jedynie bieżącymi remontami czołgów
dla polskiej armii, które pozwalają zakładowi przetrwać, ale nie dają
możliwości rozwoju czy odbudowy kompetencji technologicznych.
Jesienią
ubiegłego roku Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, iż zamierza
zmodernizować park maszynowy czołgów T-72M1 w oparciu o polski przemysł
zbrojeniowy. Według MON, procesowi zostać miało poddanych 318 wozów bojowych,
co oznacza 5 batalionów po 58 czołgów, a także 2 kompanie rezerwowe po 14.
Decyzja o prowadzeniu prac nad ulepszeniem czołgów T-72 została podjęta w
ramach rekomendacji Strategicznego Przeglądu Obronnego. Mają one być
utrzymywane w linii do czasu wprowadzenia do służby generacyjnie nowego czołgu
podstawowego, przewidzianego do opracowania w ramach współpracy przemysłowej.
Jak informują mnie związkowcy Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy zrzeszeni w
KM NSZZ „Solidarność”, w połowie stycznia br., zarząd zakładu otrzymał z MON
informację, iż plany modernizacji T-72 są już nieaktualne. Zamiast modernizacji
ministerstwo planuje nieznaczną modyfikację i to znacznie mniejszej ilości
pojazdów. Związkowcy informują także o niepokojącym zachowaniu zakładów
znajdujących się w Polskiej Grupie Zbrojeniowej, związanym z dostawą
wyposażenia dla Wojska Polskiego – mostów na podwoziu kołowym.
W
załączeniu przesyłam Panu Ministrowi pismo, jakie w dniu 28 stycznia br.
skierował do mnie Przewodniczący KM NSZZ „Solidarność” w Zakładach
Mechanicznych Bumar-Łabędy.
Biorąc
powyższe informacje pod uwagę, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące
pytania:
Jaka
jest opinia ministerstwa w sprawach opisanych w liście KM NSZZ
„Solidarność" Bumaru-Łabędy?
Czy
prawdą jest, iż MON zrezygnował z modernizacji 318 sztuk czołgów T-72, a jeśli
tak, to jakimi względami kierowano się przy podjęciu takiej decyzji?
W
wyniku podjętej interwencji, poseł Wojciech Szarama uzyskał wówczas zapewnienie
kierownictwa MON o podjęciu przez ministerstwo prac mających na celu
uruchomienie realizacji powyższego zadania. Dobra współpraca śląskich
parlamentarzystów z rządem przyniosła dla naszego województwa kolejne wymierne efekty, 2 miliardy złotych
zainwestowane w remont czołgów to, jak podkreślił premier, krok milowy na
drodze do odbudowy potencjału polskiej armii. Cieszę się, że na tej drodze
dostrzeżone zostały Gliwice i Zakłady „Bumar-Łabędy” – powiedział Wojciech
Szarama.