Przygotowany przez radnych Prawa i
Sprawiedliwości w Bytomiu dokument opisuje fakty związane
z nielegalna gospodarką odpadami, z jaką mamy do czynienia w Bytomiu. Wykazuje
sieć powiązań personalnych oraz businessowych występującą pomiędzy firmami
zajmującymi się przetwarzaniem odpadów w naszym mieście, ze szczególnym
uwzględnieniem działek zlokalizowanych przy ul. Ludwika Pasteura w
Bytomiu-Bobrku. Jak wynika ze zgromadzonych
przez nas informacji, wszystkie główne spółki działające w Bytomiu są ze sobą
ściśle powiązane poprzez wzajemne relacje...
1.
W Radzie Biznesu przy Prezydencie
miasta Bytomia niemal połowę członków stanowią osoby, których firmy posiadają w
swoich PKD zapisy o działalności związanej z odpadami. Znajdują się tam między
innymi dwaj przedstawiciele spółki
„Ekoprod”, deponującej po dziś dzień odpady przy ul. Ludwika Pasteura.
Jeden z nich, Prezes tej spółki Krzysztof Czajkowski, w przeszłości został zarejestrowany
przez Miejski Urząd Spraw Wewnętrznych w Bytomiu jako Tajny Współpracownik Służby Bezpieczeństwa PRL o pseudonimie
„Yogi”.
2.
Damian
Bartyla był do czasu objęcia stanowiska Prezydenta Miasta
Bytomia członkiem Rady Nadzorczej spółki
„SYNKRET” (Bytom, ul. Szyby Rycerskie 22K), która pośród licznych punktów PKD, będących przedmiotem jej
działalności, podawała także: zbieranie
odpadów innych niż niebezpieczne, zbierania odpadów niebezpiecznych, obróbka i
usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne, przetwarzanie i unieszkodliwianie
odpadów niebezpiecznych oraz działalność związana z rekultywacją i
pozostała działalność usługową związana z gospodarka odpadami. W roku 2011
spółka „SYNKRET” była odbiorcą
kruszyw dostarczonych jej przez spółkę „HILKIM”
– operującą przy ul. Ludwika Pasteura
w Bytomiu.
3.
Wydzierżawienia
przez
miejskie spółki prywatnym podmiotom terenów
przy ulicy Magdaleny oraz miejskiego wysypiska odpadów w naszej ocenie
działania takie uznać należy za szkodliwe
dla miasta i jego mieszkańców. Pozbycie się przez Bytom wpływu na
zarządzanie miejskim wysypiskiem odpadów uważamy za działanie szkodliwe i niekorzystne dla miasta.
4.
Po zmianie ustawy o odpadach od 2012 roku w Bytomiu zostało wydanych
przez Prezydenta Miasta Bytomia i
Marszałka Województwa Śląskiego blisko 150
decyzji w zakresie gospodarki odpadami.
5.
Prawo
i Sprawiedliwość w Bytomiu uważa, iż największa odpowiedzialność za obecny stan rzeczy
ponoszą: Marszałek Województwa
Śląskiego, Prezydent Miasta Bytomia oraz Wojewódzki Inspektorat Ochrony
Środowiska w Katowicach. Wszystkie trzy podmioty obarczyć można
przynajmniej winą wynikającą przede wszystkim z nienależytej kontroli nad prawidłowością wykonywania przez
przedsiębiorstwa zajmujące się odzyskiem, składowaniem czy gromadzeniem odpadów
na mocy wydanych decyzji.
6.
Ustawa
o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. przewiduje także (w artykule
46) możliwość odmowy wydania
zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów, w przypadku gdy
zamierzony sposób gospodarowania odpadami mógłby powodować zagrożenie dla życia
lub zdrowia ludzi lub dla środowiska, jest niezgodny z planami gospodarki
odpadami lub też jest niezgodny z przepisami prawa miejscowego. Z kolei istotne zapisy zawiera artykułu 47 ustawy w sposób szczegółowy
opisują elementy, jakimi samorządowcy posługiwać się powinni podejmując decyzje
o wycofaniu zgód na prowadzenie działalności.
Z dokumentami można zapoznać się poniżej: